كاتب ومقال

كبسولة عم فؤاد| اعبدوا رب رمضان مش شهر رمضان

رمضان ضيف عزيز بيزورنا كل سنة مرة، ضيف خفيف مش بنحس بيه يهل علينا فبنفرح ونهلل له، لكن للأسف مابيطولش في القعدة فبسرعة يفارقنا
شهر كريم في حسناته بيتغفر فيه ذنوبنا، أجمل ما فيه روحه الجميلة والاستعداد له بفرحة كبيرة مهما ضاقت الدنيا ومهما قلت الإمكانيات ومهما زادت متاعبنا لكن بنيجي لحد رمضان وبتتغير الدنيا في عنينا.

رمضان ارتبط جوانا بالزينة بالفانوس وبالمدفع ولمة الفطار وصلاة التراويح وبعصايره قمر الدين والخشاف وصلاة التراويح والزيارات والسحور والمسحراتي وطبلته وحاجات كتيرررررر، وبرضه ارتبط بالمسلسلات اللي جه أصلها من تطور وسائل التسلية واختلافها بمرور الزمن، الأول كانت الأم أو الجدة هي منبع الدراما للأطفال والشابات بقصصهم وحواديتهم بعد الفطار، والحكواتي وحكايات من التراث للرجالة على القهاوي، جه بعد كدا الراديو والتليفزيون والفوازير والمسلسلات اللي اتحولت بقدرة قادر لفيضان من المسلسلات..

بس هنا لينا وقفة شوية تعالوا أوضح لكم قصدي ايه
احنا متفقين على تأثير الدراما التلفزيونية في القيم والأذواق لا وكمان الكلمات وكتير من أعمالها بتتحول إلى أحاديث بين الناس وأفكار بتتحرك في المجتمع بيتداولها أشخاص كُتير دا غير إنها بتعكس اللي بتتناوله في أذواق الناس تمام كدا..

نيجي بقى للي أقصده وهو في رمضان على وجه الخصوص بنلاقي كم هائل في المسلسلات المطروحة بأفكار مختلفة ماننكرش فيها الجيدة والراقية لكن برضه فيها اللي بيتنافى مع فضائل الشهر دي نقطة، والنقطة التانية اللي اقصدها أن الناس من خلال الطوفان الجارف دا بقت مدمنة فرجة ودا تحول شهر رمضان المبارك إلى شهر المسلسلات لتصبح الناس أسيرة ليها مابين مشاهدين ومابين محللين لأحداث المسلسلات ووقت ثمين بيتسرسب مننا دقايق ورا دقايق بتجمع ساعات وتجري الساعات عشان نتفاچئ بمرور أيام الشهر الفضيل..

لكن ياتري هو دا رمضان اللي ربنا قال فيه:
بسم الله الرحمن الرحيم
(شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنََاٰتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ)

هتقولوا اه ماهو احنا حلوين وبنصوم وكمان بنصلي أحب أقولكم ياجماعة لازم تاخدوا بالكم من حاجة مهمة، إن دا مش هو رمضان لأنكم نسيتوا حاجات كتيرة، منها أنكم زي مابتحضروا الأكل والشرب والفرجة على المسلسلات نسيتوا أنه شهر القرآن والعبادات، نسيتوا تحضروا لاستقبال الشهر الفضيل باللي يليق بيه..

أقولكم حاجة لطيفة أوي عارفين السلف رضي الله عنهم أنهم كانوا بيدعوا ربنا ويسألوه أن يبلغهم شهر رمضان قبل قدومه بحوالي 6 أشهر ولما يجي رمضان يقعدوا 6 أشهر تانية يدعوا أنه يتقبل ربنا منهم شهر رمضان..

ياجماعة صيام رمضان مش معناه الامتناع عن الأكل والشرب أو التدخين، ولكن معناه التحلي بالأخلاق الحميدة والترفع عن الصغاير، دا بالإضافة طبعا للصلوات الخمسة المعتادة، كتروا من العبادة والتقرب لربنا، اغتنموا فرصة شهر رمضان عشان تقووا صلتكم بكتاب الله وادعوا كتير أن رمضان يكون خطوة لطاعة جديدة..

أنا مش ضد المسلسلات ولا الدراما الرمضانية لكن أنا ضد الإفراط والتفريط الإفراط بالكترة واللي مايتناسبش مع روح الشهر والتفريط في وقت نخصصه لعبادة أو إصلاح مدارك الناس،  عيشوا رمضان بكل أوقاته واغتنموا منه على اد ماتقدروا من خيراته وبركاته..

عارفين أجمل إشارة أن رمضانك كان ناجح عند ربنا ايه؟، إنك بعد رمضان تلتزم بعبادة رمضان وحاجة كمان لازم تعملها في رمضان تشوف أنت مقصر في أنهي طاعة وتعملها وماتقفش بعد رمضان، خلي رمضان محفز للطاعة مش هو سبب الطاعة، اعبدوا ربنا في رمضان وماتعبدوش رمضان.
مش كدا ولا ايييييييييييييييه؟

بقلم
عمرو مرزوق

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى